luni, 9 ianuarie 2023

Timp din viața mea



     Acum câteva zile a ajuns în mâinile mele cartea "Țărmuri îndepărtate" scrisă de Kristin Hannah. Auzisem că scrie bine și eram curioasă. Fiind începutul anului, mi-am propus ca în fiecare lună să citesc măcar o carte. 
     Am început să citesc cartea...cu scârbă am trecut de primele 50 de pagini. Expresii murdare intrau în mintea mea ca niște șerpi vicleni. Am continuat să o citesc cu gândul că pe măsură ce înaintează acțiunea, voi găsi în ea ceva înălțător, ceva folositor, care să miște ființa mea. 
     Într-o noapte, stăteam pe o saltea și citeam... ajunsesem la jumătatea cărții. Ridicându-mi privirea din carte m-a izbit lumina caldă a candelei. Am privit chipul liniștit al Mântuitorului. Mi-am spus: Doamne, de ce pierd timp din viața mea citind o astfel de carte? De ce citesc plăsmuirea imaginației unei femei fără de Dumnezeu? O carte care nu te zidește, ci mai mult te secătuiește.  
     Cândva, mai demult, mi-am propus că nu voi mai citi cărți care să nu aducă o valoare adevărată vieții mele. Nu am mărturisit acest lucru, pentru că lumea se grăbește să te judece. În acea noapte, mi-am întărit crezul. 
     "Se citește mult și prost", îmi amintesc că spunea părintele Savatie Baștovoi într-o conferință. Iar cărțile sfinte stau abandonate pe rafturi. 
     Ieri noapte am început cartea "Iubește-mă" de Maria Pastourmadzis. În primele 50 de pagini am plâns înduioșată de frumusețea scrierii.  Fiecare știre, fiecare carte are duhul ei și asta se simte. Acel duh ori te va murdări, ori te va zidi. 
     Poate că multe dintre voi mă veți judeca pentru aceste rânduri..nu-i nimic, nu voi veți răspunde de ce am făcut eu cu timpul vieții mele, ci eu. 
     Să nu uităm:

Nu suntem datoare să dăm explicații acestei lumi pentru felul în care alegem să ne trăim viața, dar suntem responsabile înaintea lui Dumnezeu să devenim cea mai înaltă versiune a noastră. 

10 comentarii:

  1. Draga mea dragă, ai dreptul și chiar îndatorirea aș putea spune, de a alege singurică ce ți se potrivește sufletului tău să citești, într-un moment sau altul.
    De "Țărmuri îndepărtate" nici nu am auzit, dar "Aleea cu licurici" o aveam pe listă pentru a o cumpăra în curând. Mă mai gândesc...
    Însă, "Iubește-mă - Sfântul leproșilor" este minunată! Am citit-o la fel, cu lacrimi și mi-am simțit sufletul mângâiat și plin de nădejde. După ce am citit această carte mi-am întocmit pentru prima dată două liste luuungi cu vii și adormiți pe care îi pomenesc în rugăciunile personale.
    Să îți fie mângâiere și adăpost ceasurile de lectură!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Să îți răsplătească Dumnezeu rugăciunile pentru cei vii și cei adormiți! Cât de frumos, să te pomenească cineva și tu să nu știi.

      Ștergere
  2. Vezi ce înseamnă o conștiința treaza?! 🙂
    Și eu mărturisesc ca mereu caut lecturi ușoare, din lene si superficialitate, dar tind sa aleg romanele duhovnicești scrise pentru copii și adolescenți care pe ei nu înțeleg de ce nu ii atrag, in timp ce eu le devorez (Sfântul pierdut, Papucii lui Spiridon, Icoana, Fii risipitori șamd.). Poate mă repet, Maria Pastourmadzis este minunata și nu trebuie ratata niciuna dintre cărțile ei, a căror lectura o putem relua o data la câțiva ani.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine ar fi sa fie trează cu totul🙂!
      Îmi doresc să cumpăr toate cărțile ei, sunt deosebite. Am citit Sfântul, Viața din viața mea și acum o citesc pe aceasta.

      Ștergere
  3. Mi s-a intamplat si mie. La un moment dat m-am fortat sa citesc o carte pe care o primisem cadou. Era o carte de fictiune, un roman mult laudat pe Internet. Am terminat-o, dar am simtit ca mi-a facut rau, ca m-a rascolit profund si m-a ranit, ca m-a atins in punctele cele mai vulnerabile pe care le aveam atunci in suflet. N-am putut s-o dau mai departe altcuiva, ci am aruncat-o, chiar daca imi parea un gest urat. N-am constientizat atunci gestul, am aruncat-o dintr-un impuls pentru ca pentru mine fusese urata. Dar acum ma bucur c-am facut asa, ca sa nu fiu responsabila daca i-ar fi facut rau si altcuiva.
    N-am spus nimanui parerea mea despre carte ca sa nu mahnesc niste oameni din jurul meu.
    E adevarat ca "expresiile murdare intra în minte ca niște șerpi vicleni"; la fel si imaginile nepotrivite din filme. Pot ramane acolo ani si ani de zile si sa-mi apara in minte fix cand e cel mai nepotrivit moment. Si de aceea stiu si eu acum ca mai bine e sa nu citesc / sa nu privesc lucruri.
    Nu cunosc cartea "Iubește-mă", dar o voi cauta.
    O mica coincidenta, zilele acestea si eu citesc impreuna cu copilul meu o carte despre un alt sfant care a traiat in leprozerie, Sfântul Nichifor Leprosul. Cartea se numeste "Sfântul Nichifor Leprosul, cel ce are cheile inimii mele" - e o carte pentru copii mai maricei, cam de 10-11 ani, ca sa inteleaga bine textul.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ♥️să îți spun sincer, și eu am aruncat cândva o carte tot pentru că conținea niște idei aberante. Așa este, când vrei sa îți curatesti mintea, descoperi cât rău ți-au facut anumite "distracții" pe care ți le-ai permis de-a lungul anilor.
      Știi cum sunt cărțile acestei autoare? Simți ca și cum ar curge izvoare de apă vie printre rândurile așternute...
      Nu am auzit de cartea cu Sfântul Nichifor, îți mulțumesc pentru recomandare, mă voi uita după ea când mai ajung la librărie.

      Ștergere
  4. Foarte frumoasa postarea.
    Cartea pe care o citesti acum, tocmai ce am achizitionat-o de curand. Era pe lista de asteptare, insa o pun la prioritati.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Va mulțumesc!🤗
      Minunat, chiar va rog să îmi mai recomandați și mie ce cărți frumoase ați mai citit!

      Ștergere